Zoals Regis McKenna ooit zei: de beste marketing is educatie. Wat dat betreft hebben kennisgedreven organisaties goud in handen. Maar voor een goed verhaal is meer nodig dan kennis alleen. Hoe verpak je complexe materie in heldere boodschappen, en hoe zorg je ervoor dat je experts deze goed over de bühne kunnen brengen?
Mijn naam is Marcel van de Hoef. Ik ontwikkel podcasts, artikelen, jaarverslagen en andere publicaties waarmee financiële organisaties hun expertise kunnen vertalen naar invloed in de markt.
Herken je dit? Je spreekt iemand die enorm veel van zijn vakgebied weet, maar om een of andere reden komt zijn verhaal totaal niet aan. Je hoort alleen maar feiten en zodra jij aangeeft dat je het niet begrijpt, gaat de turbo aan en komen er... nog meer feiten.
Feiten zijn belangrijk, maar ze overtuigen niet. Als je impact wil, moet je verbinding maken met je doelgroep. Dat begint met het besef dat jij als expert een enorme kennisvoorsprong hebt, en dat lang niet iedereen begrijpt waarom jouw verhaal de moeite waard is.
Hoe overbrug je die kloof? Ik interview experts en ontwikkel op basis daarvan podcasts, artikelen, jaarverslagen en andere publicaties waarmee kennisgedreven organisaties hun thought leadership kunnen vergroten.
Via communicatie help ik kennisgedreven organisaties om hun thought leadership te vergroten. Daarbij richt ik me primair op vermogensbeheerders en andere spelers met veel kennis over de financiële markt. De onderstaande diensten geven een beeld van wat ik voor jouw organisatie kan betekenen.
Podcasting kan een effectieve manier zijn om je invloed in de markt te vergroten. Zo kan je als kennisgedreven organisatie je experts pitchen als gast voor podcasts van influencers en andere bedrijven, maar je kan ook een eigen show beginnen. Afhankelijk van de behoefte van de klant bied ik hiervoor de volgende diensten.
Voor NN Investment Partners (NN IP) maakte ik als podcast host en producer inmiddels ruim 70 episodes van Market Talk. In deze Engelstalige podcast voor Europese institutionele beleggers delen NN IP-experts iedere twee weken hun visie op de laatste marktontwikkelingen en investeringstrends.
Als je iets niet begrijpt, kun je er niet over communiceren. Dankzij mijn financiële specialisatie dring ik in interviews sneller door tot de kern. Dat levert betere content op, bespaart tijd en zorgt ervoor dat experts graag meewerken aan een volgende productie.
Ik ga bij voorkeur langdurige partnerships aan, zodat ik mijn klanten goed kan leren kennen. Die betrokkenheid uit zich ook in mijn aandacht voor de content die ik maak. Zo doe ik geen spoedklussen, omdat ik geloof dat elk verhaal tijd nodig heeft om te rijpen.
Ik hoor het steeds vaker: "we moet iets met video" of "iedereen heeft een podcast, wij moeten er ook één!" Maar wat wil je er eigenlijk mee bereiken? Ik daag jou uit, stel vragen en prikkel, zodat jij het communicatiemiddel kiest dat past bij je doel en doelgroep.
In projecten maak ik heldere afspraken, zodat iedereen weet wat hij wanneer kan verwachten. Als iets niet kan, vertel ik duidelijk waarom niet en wat de alternatieven zijn. En mocht er een keer iets fout gaan, dan is communicatie daarover mijn hoogste prioriteit.
Mijn naam is Marcel van de Hoef, en ik help financiële experts en hun organisaties bij de ontwikkeling van leiderschap in communicatie en gedrag. Of ik nu werk als podcasthost, interviewer, trainer of coach, betekenisvolle gesprekken vormen de rode draad in alles wat ik doe.
Ik begon mijn carrière ruim 20 jaar geleden als journalist, werkte onder andere voor Bloomberg en vervulde diverse managementrollen in de (financiële) media- en communicatiesector. Inmiddels ben ik - naast mijn werk als coach – al ruim tien jaar actief als zelfstandig communicatie-expert en interviewer van investeerders en ondernemers.
Ik heb een grote belangstelling voor communicatie, menselijk gedrag en leiderschap die ik voed via mijn podcast en blog Meeting Strategist. Ik woon met mijn gezin in Hilversum, waar ik als natuurliefhebber en wandelaar dagelijks in de bossen te vinden ben.
Marcel has hosted and produced more than 70 episodes of our Market Talk investment podcast in the past one and a half years. I highly recommend him. He helped explain our market views and research to clients, prospects and other investors. As a former financial journalist, Marcel knows how to work with portfolio managers and investment specialists. He turns complex ideas into compelling podcast episodes that are both informative and entertaining to listen to. Marcel is very pleasant to work with. He constantly challenges the team to pin down the message and create the right story to achieve our goals.
Marcel has been an excellent host for the five podcasts we’ve worked together on. He spends time constructing thoughtful questions, he capably drills down to the heart of the issue and he helps to make complex ideas simpler and more understandable. His hosting and editing is highly professional and I really look forward to working with him on future episodes!
Marcel laat zich het beste omschrijven als strategisch copywriter. Met oog voor de context, de boodschap van de klant en een fijne journalistieke neus, bouwt hij mee aan je merk. In mijn geval dat van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). Soms als critical friend, soms als sparring partner, soms als hands on tekstschrijver. De afgelopen twee jaar leverde Marcel in deze rollen een waardevolle bijdrage aan onze herpositionering waarin ondernemend Brabant centraal staat. Marcels werk richt zich vooral op het vertalen van onze nieuwe communicatie- en contentstrategie in het jaarverslag, het jaarbeeld, verschillende ezines, publicaties en persberichten. Marcel heeft aan een half woord genoeg en neemt projecten van A tot Z uit handen. Een meer dan prettige samenwerking in zowel inhoudelijk als persoonlijk opzicht.
I truly enjoyed my private communications training with Marcel in 2019 when our company was starting to grow rapidly and my role expanded to include not just internal communications but also high-profile external communication. Marcel tailored the sessions in a way that from day one I felt the training was customised specially for my needs; I felt 100% comfortable to discuss about my focus-points, successes and short-comings. During the training I discovered new aspects of myself as a leader by doing for example smartly guided self-reflection exercises. In the end this training did not only have an impact on my communications at my current work, but I know these techniques will help me throughout my career - and even better, the same approach in communication works as well in my private life. I feel like everyone would benefit from communication coaching, and Marcel's approach is warm, agile and he makes you think.