Je gevoel is sterker dan ooit. Na jarenlange groei op de Nederlandse markt is je bedrijf klaar voor de stap naar het buitenland. Het liefst zou je gelijk aan de slag gaan.
Maar voor zo’n grote verandering heb je wél de steun van je collega’s nodig. Helaas zien zij vooral beren op de weg. Hoe ga je daarmee om en zorg je ervoor dat jouw internationale droom tóch realiteit wordt?
Fanatieker
Waarschijnlijk heb je de neiging om de voordelen van je plan nog fanatieker te promoten. Maar volgens de Australische leiderschapsexpert Simon Dowling is dit zelden effectief. Om mensen mee te krijgen, heb je meer baat bij empathie en luistervaardigheden. Op basis van een gesprek dat ik onlangs met hem had, deel ik hieronder vijf lessen die je helpen om je idee tot een succes te maken.
1. Verplaats je in de ander
Buy-in begint met een goede voorbereiding. Je moet glashelder hebben waarom je idee ertoe doet en wat je precies van de ander vraagt. Maar het is minstens net zo belangrijk om je in de ander te verplaatsen.
Wat leeft er bij je collega’s? Waarom zouden ze je idee steunen, en nog belangrijker: waarom niet? Door hier vooraf over na te denken, verschuift je perspectief en gaat het gesprek straks niet alleen over jou en jouw idee.
2. Omarm het zwarte gat
Het is tijd om je idee te presenteren. Al snel merk je dat de energie uit het gesprek wegzakt. De armen gaan over elkaar, je hoort gezucht of gewiebel op een stoel. De twijfels bij de ander zuigen alle energie uit het gesprek, zo ‘het zwarte gat’ in, zoals Dowling het noemt.
Waarschijnlijk wil je het liefst van de weerstand weglopen, maar dat werkt meestal averechts. Omarm het, en probeer te begrijpen waar het vandaan komt. Dowling stelt zelfs voor om de mogelijke weerstand van de ander te benoemen voordat je er iets van merkt: “Ik kan me voorstellen dat je allerlei vragen hebt over hoe dit in de praktijk uitpakt, en misschien heb je ook zorgen. Ik zou die graag willen horen.”
3. ‘Conflict is goed’
Dit staat haaks op onze natuurlijke reflex om weerstand op onszelf te betrekken, en als een bedreiging te zien. Om het zwarte gat te kunnen omarmen, heb je een andere mindset nodig. Dowling laat zich hiervoor inspireren door Stephen R. Covey, die in ‘The 7 Habits of Highly Effective People’ de term ‘abundance mindset’ introduceerde.
Het uitgangspunt is dat conflict goed is en dat er heel veel mogelijke uitkomsten zijn die voor alle partijen uitstekend kunnen werken. De enige manier om daar te komen, is via een open gesprek.
4. Luister en neem de tijd
Maar hoe doe je dat? Het simpele antwoord is: met heel veel geduld. Reageer met empathie op de zorgen van de ander en benadruk dat die terecht en belangrijk zijn. Daarbij helpt het om je nederig en kwetsbaar op te stellen. Geef aan dat jouw perspectief beperkt is en dat je ook niet alles weet. Nodig de ander uit om feedback te geven en samen met jou tot een betere uitkomst te komen dan je zelf ooit had kunnen bedenken.
In het eerdere voorbeeld kan dat betekenen dat je bedrijf pas naar het buitenland gaat zodra je een gedegen strategie hebt ontwikkeld en een projectmanager hebt aangenomen. Hiermee ondervang je de zorg van het team dat de buitenlandse expansie te veel de aandacht afleidt van de thuismarkt, waar het net zo lekker gaat.
5. Nee is niet nee
Volgens Dowling moeten we ook anders leren omgaan met afwijzing. Nee is zelden een keiharde nee. In zijn boek ‘Work With Me’ legt hij uit dat ‘no’ simpelweg een incomplete uitdrukking is van gedachten als ‘not today’, ‘not unless’ en ‘not in that form’. Ook hier loont het om rustig te blijven en met open vragen te onderzoeken waar de ‘nee’ vandaan komt en wat ervoor nodig is om er een ‘ja’ van te maken.
Door het zwarte gat te omarmen, maak je de ander onderdeel van de oplossing. Natuurlijk is het jouw idee en heb je je paradepaardjes. Maar het idee komt pas echt tot leven als het van iedereen wordt. En uiteindelijk gaat het niet om jou, maar om wat je samen met je team wilt bereiken. Toch?
[Dit artikel schreef ik oorspronkelijk voor MT/Sprout.]